Wymiana płynu chłodniczego – jak często go wymieniać?

Wymiana płynu chłodniczego – jak często go wymieniać?

Regularna wymiana płynu chłodniczego to kluczowy element konserwacji, dzięki któremu można skutecznie zapobiec poważnym uszkodzeniom silnika. Z naszego poradnika dowiesz się nie tylko, kiedy nadszedł czas, aby to zrobić, ale poznasz również jak wygląda cała procedura.

Kiedy nadszedł czas na wymianę płynu chłodniczego?

Każdy właściciel pojazdu powinien być świadomy, że płyn chłodniczy, podobnie jak inne płyny eksploatacyjne, posiada ograniczony czas użytkowania. Eksperci zalecają, aby wymieniać go przynajmniej raz na 5 lat, jednakże okres ten może drastycznie się skrócić w zależności od częstotliwości jazdy. Patrząc pod tym kątem, płyn chłodniczy powinno wymienić się po przejechaniu ok. 60 tysięcy kilometrów w przypadku aut starszych i po 250 tysięcy kilometrach, jeśli mówimy o nowszych pojazdach.

Jednakże, nie tylko czas i przebieg są decydujące. Wymianę należy rozważyć także w następujących przypadkach:

  1. widoczne wycieki płynu,
  2. wahania temperatury silnika,
  3. biała para unosząca się spod maski,
  4. niski poziom płynu chłodniczego.

Nie należy również zapominać o regularnych przeglądach i wymianie płynu chłodniczego zgodnie z zaleceniami producenta, które uwzględniają jego skład oraz specyfikę danego modelu samochodu. Płyn powinien także spełniać określone normy jakościowe, które zapewnią jego odporność na zamarzanie i skuteczną ochronę przed korozją.

Dobór odpowiedniego płynu chłodniczego

Wybór odpowiedniego płynu chłodniczego to nie lada zadanie. Na rynku dostępne są jego różne rodzaje, takie jak:

  1. IAT (ang. Inorganic Additive Technology) – najstarszy typ o charakterystycznym zielonym kolorze, który posiada 2-letni okres użytkowania. Składa się on z fosforanów i krzemianów, chroniących silnik przed korozją. 
  2. OAT (ang. Organic Acid Technology) – może mieć czerwoną, pomarańczową lub fioletową barwę. W jego składzie znajdują się organiczne kwasy o działaniu antykorozyjnym. Charakteryzuje się dłuższym okresem użytkowania, nawet do 5 lat.
  3. HOAT (ang. Hybrid Organic Acid Technology) – hybrydowy typ płynu chłodniczego, który łączy właściwości IAT i OAT. Posiada żółty kolor i zapewnia zazwyczaj 5-letnią ochronę silnika.

Ważne jest, aby wybrać produkt zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, gdyż tylko wtedy możemy być pewni, że układ chłodzenia będzie odpowiednio chroniony.

Jakie mogą być konsekwencje niewłaściwej wymiany płynu chłodniczego?

Niewłaściwa wymiana płynu chłodniczego może skutkować szeregiem problemów, począwszy od nieszczelności w przewodach, a skończywszy na poważnych usterkach silnika. Osady mogące zablokować termostaty, korozja wewnętrznych elementów układu chłodzenia, a w najgorszym wypadku uszkodzenie głowicy – to wszystko może być konsekwencją zaniedbania wymiany płynu chłodniczego.

Jak wygląda wymiana płynu chłodniczego?

Bezpieczeństwo powinno być zawsze na pierwszym miejscu. Przed rozpoczęciem pracy należy upewnić się, że silnik jest zgaszony i zimny, aby uniknąć ryzyka poparzenia.

Zlewanie starego płynu i płukanie układu chłodzenia

Każda wymiana płynu chłodniczego powinna rozpocząć się od bezpiecznego zlania starego płynu. Proces ten obejmuje użycie preparatu płuczącego, który pomaga usunąć wszelkie osady i zanieczyszczenia z systemu. Dolewanie płynu chłodniczego należy również wykonać, gdy jego poziom jest zbyt niski.

Po przepłukaniu układu chłodzenia należy pamiętać o odpowiedniej utylizacji zużytego płynu chłodniczego, co jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także kwestią dbałości o środowisko naturalne.

Dolewanie nowego płynu chłodniczego i odpowietrzanie systemu

Po oczyszczeniu systemu nadchodzi czas na wypełnienie go nowym płynem chłodniczym. Proces ten wymaga uzupełnienia do maksymalnego poziomu i upewnienia się, że układ chłodniczy jest odpowietrzony – to kluczowe dla jego prawidłowego działania, które zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika.

W przypadku wyboru koncentratu płynu chłodniczego, należy pamiętać o rozcieńczeniu go z wodą zgodnie z zaleceniami producenta. Warto również zadbać o to, by system był wolny od pęcherzy powietrza, co zapewni odpowietrzenie poprzez zawór odpowietrzający.

Wymiana płynu chłodzącego – podsumowanie

Podsumowując, regularna wymiana płynu chłodniczego to nie tylko kwestia utrzymania samochodu w dobrym stanie technicznym, ale również w dużej mierze inwestycja w bezpieczeństwo na drodze. Dbając o jego prawidłowy poziom i jakość, można uniknąć wielu poważnych awarii i przedłużyć żywotność pojazdu.

 

Przejdź do góry