Niby lekceważone, zapomniane przez większą część sezonu, a jednak niezwykle ważne. Ważne ze względu na bezpieczeństwo jazdy, ale też ważne ze względów eksploatacyjnych. Wyważenie opon. Warto o nim pamiętać nie tylko podczas sezonowych zmian kół.
Złe wyważenie kół powoduje zużycie opon, łożysk, zawieszenia oraz układu kierowniczego. Ma również ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. I chociaż przeciętny właściciel auta pamięta o wyważaniu kół dwa razy w roku, podczas zmiany opon sezonowych, to należy jednak opony zdecydowanie częściej sprawdzać i korygować. Ze względu na fakt, że od stanu ogumienia, ciśnienia powietrza w oponach i prawidłowego wyważenia kół zależy twoje bezpieczeństwo, nie powinieneś, jako odpowiedzialny człowiek i kierowca, ignorować ich stanu.
Niewyważenie statyczne
Niewyważenie statyczne polega na nierównomiernym rozłożeniu masy względem osi koła. W konsekwencji środek ciężkości znajduje się poza osią obrotu, a to skutkuje powstawaniem drgań podczas jazdy. Drgania sprawiają, że koło zaczyna podskakiwać, a w kość zaczyna dostawać łożysko koła, opona oraz zawieszenie.
Niewyważenie boczne tzw. dynamiczne
W tym przypadku masy rozkładają się nierównomiernie względem płaszczyzny prostopadłej do osi obrotu. Kręcące się koło narażone jest na działanie sił, próbujących odchylić je od płaszczyzny jego symetrii. Niewyważenie tego typu powoduje drgania na kierownicy oraz pogarsza właściwości jezdne auta.
Sposoby na wyważanie kół
Zarówno niewyważanie statyczne, jak i dynamiczne niweluje się za pomocą ciężarków zakładanych na obręcz koła. Najczęściej stosuje się wyważenie stacjonarne. Jest sposób najczęściej spotykany w zakładach wulkanizacyjnych, polegający na demontażu kół. Koło poddawane jest działaniu nowoczesnych wyważarek, które wskazują miejsce zamontowania ciężarka na podstawie analizy pomiaru sił wywoływanych przez niewyważenie. Po zamocowaniu ciężarków w odpowiednich miejscach koła z powrotem mocuje się na piastach.
Innym sposobem wyważenia kół jest wyważanie bez demontażu kół. Odbywa się za pomocą lampy stroboskopowej lub promieniowania podczerwonego. Wymaga sporego doświadczenia i umiejętności praktycznych. Z tych względów stosuje się je rzadko, mimo, że jest zdecydowanie bardziej dokładne i miarodajne. Jednakże, skoro wyważanie maszynowe zapewnia odpowiednią dokładność pomiaru, większość zakładów zajmujących się wyważaniem opon pozostaje przy tej technice.
Co ile kilometrów sprawdzać wyważenie kół?
Fachowcy zalecają kontrolę wyważenia co 10 tysięcy kilometrów, a w przypadku, gdy auto jeździ po drogach o kiepskiej nawierzchni, to przebieg wynosić powinien nawet 5 tysięcy. Do tego, wyważenie należy kontrolować po każdej sezonowej zmianie opon czy innej ingerencji w koła czy opony. Każde uderzenie o krawężnik, każde bliższe “spotkanie” z dziurą w jezdni, z nierównym poboczem, powinno zakończyć się wizytą kontrolną w zakładzie wulkanizacyjnym, gdzie wulkanizator sprawdzi ciśnienie w oponach, wyważenie kół czy stan felg. Dzięki temu dbasz nie tylko o stan techniczny auta, ale też własne bezpieczeństwo.
Autor artykułu: Artykuł przygotowany przez firmę AUTO-HOL Grzegorz Gliński oferującą całodobową pomoc drogową na terenie Warszawy: http://pomocdrogowawaw.pl |