Nielegalne modyfikacje samochodu. O czym warto pamiętać?

Nielegalne modyfikacje samochodu. O czym warto pamiętać?

Nielegalne modyfikacje samochodu. O czym warto pamiętać?

Tuning może być fascynującą pasją. Stopniowe ulepszanie własnego auta, nadanie mu charakteru oraz unikalnego designu to coś, co dla niektórych kierowców jest bardzo istotnym aspektem. Jednakże nie wszystkie modyfikacje są w Polsce dozwolone. Czego nie wolno zmieniać we własnym aucie?

Dlaczego niektóre modyfikacje są zabronione prawnie?

Istnieją udokumentowane przypadki wypadków, których powodem były modyfikacje kluczowych elementów, informujących innych uczestników ruchu o zamiarach kierowcy. Zasłonięcie lub przyciemnienie niektórych elementów pojazdu może zdezorientować i sprawić, że ktoś błędnie odczyta sygnały.

Bezpieczeństwo kierowców, pasażerów oraz pieszych jest zawsze priorytetem i nawet najefektowniej wyglądający element tuningu, niezgodny ze ścisłymi wytycznymi, będzie potencjalnym zagrożeniem. 

Modyfikacja oświetlenia

Oświetlenie musi spełniać standardy bezpieczeństwa. Zabronione jest montowanie jakichkolwiek dodatkowych świateł lub podświetlenia samochodu. Nie wolno również ingerować w żaden sposób w kolor oraz natężenie światła. Wszelkie nakładki na lampy, folie, które mają przyciemnić światła może i wyglądają ciekawie, są jednak surowo zabronione. Niewłaściwe oświetlenie auta jest przyczyną wielu wypadków samochodowych, dlatego w tym przypadku nie ma co liczyć na żadne ustępstwa. 

Modyfikacja układu wydechowego

Tzw. ryczący silnik, to klasyk tuningu samochodowego. W tym przypadku możliwe jest otrzymanie mandatu za taką formę modyfikacji. Wydech może wydawać dźwięki tylko do określonej granicy hałasu, którą mierzy diagnosta. Dopuszczalny w Polsce poziom hałasu aut osobowych – 93 dB, w przypadku benzynowego modelu, oraz 96 dB u diesla. Ponadto, wszelkie odstępstwa od prawidłowego działania układu wydechowego, takie jak nieszczelność, niekompletność lub jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne mogą powodować problemy prawne. 

Modyfikacja kół

Koła są jedną z najczęściej tuningowanych elementów wyposażenia samochodu. Zasady w tym przypadku są dość jasne, opony muszą mieć jednakową konstrukcję na jednej osi oraz nie mogą ani wystawać poza obrys auta, ani znajdować się zbyt daleko wewnętrznej krawędzi. 

Homologacja danego modelu pojazdu określa konkretne wymiary koła, pasującego do pojazdu. Rozmiar koła musi się zgadzać oraz nie przekraczać wyznaczonych limitów. I to wszystko, modyfikacja kół jest stosunkowo pozbawiona ograniczeń, poza tymi oczywistymi. 

Modyfikacja zawieszenia

Stosowanie zawieszenia na pojazdach, które optycznie obniżają prześwit, są kolejną popularną formą tuningu. Jest ona co prawda dozwolona, natomiast montaż musi zostać wykonany prawidłowo oraz być wytrzymały. Samochód musi zachować prawidłową geometrię, a dodane zawieszenie spełniać normy bezpieczeństwa w przypadku ewentualnego wypadku. 

Modyfikacja zderzaków oraz orurowanie pojazdu

Zamontowanie niezgodnych z homologacją elementów orurowania pojazdu, popularnego szczególnie w autach terenowych, może być powodem odmowy wypłacenia ubezpieczenia w przypadku stłuczki. Również wszelkie zderzaki, pełniące funkcję ochronną samochodu, są nielegalne, jeśli nie spełniają wytycznych, dotyczących właściwej homologacji. 

Dodatkowo zakazane jest umieszczanie na zewnątrz, lub wewnątrz pojazdu wszelkich ostrych lub niebezpiecznych przedmiotów. 

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: sporttaker.pl, upwoman.pl, happywalls.pl

Źródło zdjęcia: pixabay.com/Bertsz

 

Przejdź do góry