Jakie opony samochodowe na ciepłą zimę?

Jakie opony samochodowe na ciepłą zimę?

Opony zimowe wydają się najlepszym wyborem na sezon niskich temperatur, który rozpoczyna się często już jesienią. Kiedy temperatury na zewnątrz spadają poniżej granicy 7 stopni Celsjusza w dzień i utrzymują się przez co najmniej tydzień, to sygnał, że wymiana opon letnich na zimowe jest jak najbardziej pożądana. Co jednak dzieje się, jeśli tak jak w ostatnich latach, mamy do czynienia z ciepłą, bezśnieżną zimą?

Mieszanka gumowa opon letnich i zimowych

Koncerny samochodowe produkują zwykle trzy rodzaje opon: zimowe, letnie i całoroczne, które z założenia powinny stanowić połączenie opon zimowych i letnich. Jednak eksperci polecają stosowanie albo opon letnich w czasie wiosny i lata, albo opon zimowych, kiedy temperatury są coraz niższe.

Opony zimowe produkowane są z innej mieszanki gumowej, aby sprostać trudnym warunkom atmosferycznym, jakie w czasie jesienno-zimowego okresu panują na naszych drogach. Skład gumy opony zimowej różni się od składu mieszanki wykorzystanej do wyprodukowania letniego ogumienia. Ma on większą zawartość krzemionki oraz znaczny udział kauczuku naturalnego, w porównaniu z zawartością kauczuku syntetycznego. Bywa, że producent dodaje do swojej mieszanki gumowej dla opon zimowych dodatki olejów roślinnych. Wszystko to sprawia, że opona zimowa zachowuje w warunkach niskich temperatur, nawet poniżej 0 stopni Celsjusza, większą elastyczność i nie twardnieje, przez co ma lepszą przyczepność do drogi.

Im temperatura na zewnątrz jest niższa, tym różnice, nawet dla laika pomiędzy oponą zimową i letnią będą bardziej zauważalne. Wystarczy nacisnąć na oponę przy lekkim mrozie, aby zobaczyć, że letnie ogumienie będzie twarde jak kamień, a zimowe zachowa elastyczność. Na zamarzniętym asfalcie ma to niebagatelne znaczenie, ponieważ nadaje zimówce optymalnych parametrów jezdnych.

Wzór bieżnika

Na zaśnieżonej i oblodzonej powierzchni dróg, z jakimi możemy mieć do czynienia zimą, istotne znaczenie ma wzór bieżnika, w jaki wyposażona jest opona. Agresywny wzór, z dużą ilością lameli i szerszymi rowkami centralnymi sprawia, że opona wgryza się w śnieg, zachowując pożądaną stabilność. Śnieg nie oblepia przy tym ogumienia, ale jest odprowadzany na boki. Specjalnie ukształtowany bieżnik w oponie zimowej chroni przed ryzykiem aquaplaningu i snowplaningu, czyli poślizgu na wodzie, błocie i śniegu. Ma to przełożenie na bezpieczeństwo jazdy samochodem zimą. W przypadku letnich opon nacięć poprzecznych jest mniej, przez co śnieg może oblepiać koła, uniemożliwiając normalną trakcję samochodowi.

Jakie opony na ciepłą zimę?

Wielu kierowców wstrzymuje się z wymianą opon letnich na zimowe, uzasadniając swój wybór tym, że zimy w Polsce w ciągu ostatnich kilku lat były bardzo łagodne. Dlatego potrzeba posiadania dobrych opon zimowych nie jest taka nagląca.

Eksperci podkreślają jednak, że nawet jeśli nie ma zbyt dużo śniegu, a temperatury w dzień są wyższe niż 7 stopni Celsjusza, to w nocy, czy już po południu, kiedy tylko zapadnie zmierzch, może pojawić się przymrozek. Opady śniegu są nieprzewidywalne i zimą zawsze trzeba mieć je na uwadze. Dlatego jazda na oponach letnich nie będzie gwarantowała bezpieczeństwa i krótkiej drogi hamowania.

Motochemia.pl
Autorem artykułu jest redakcja sklepu internetowego Motochemia specjalizującego się w sprzedaży artykułów motoryzacyjnych takich jak chemia, akcesoria, kosmetyki, oleje i części samochodowe
 

Przejdź do góry