Pierwsze objawy uszkodzonej turbiny – na co powinniśmy zwrócić uwagę?
Turbosprężarka to część samochodu, która pracuje pod naprawdę dużym obciążeniem. Z racji trendu na downsizing, części pojazdów stają się mniejsze, ale praca, jaką wykonują, wcale nie jest lżejsza. Turbiny wykonywane są z niezwykle trwałych materiałów, jednak z czasem mogą ulec uszkodzeniu. Jak rozpoznać pierwsze objawy uszkodzonego turbo? Przekonaj się, czy to już czas na regenerację Twojej turbosprężarki.
Czym jest turbina samochodowa i czemu służy?
Turbina to jeden z fundamentalnych elementów układu turbodoładowania pojazdu, odpowiedzialnego za zwiększenie jego mocy. Turbina to część maszyny wirnikowej zwanej turbosprężarką, napędzana gazami wylotowymi. Pojęcie turbina i turbosprężarka bardzo często stosowane są zamiennie, ponieważ turbina stanowi tak elementarny fragment tego sprzętu, że są ze sobą właściwie utożsamiane.
Zastosowanie turbiny jest obecnie powszechne zarówno w samochodach benzynowych, jak i tych typu diesel. Nie jest to część niezbędna, jednak często doceniania przez kierowców. Turbina w samochodzie włącza się wraz z odpaleniem silnika. Jej zastosowanie wiąże się z polepszeniem dynamiki jazdy. Zarówno w przypadku silników o zapłonie iskrowym, jak i silników o zapłonie samoczynnym, turbina ma za zadanie zwiększyć moc pojazdu, jednocześnie zachowując stosunkowo niskie zużycie oleju napędowego.
Jakie objawy wykazuje uszkodzona turbina?
Objawy uszkodzonej turbiny są stosunkowo łatwe do zauważenia, szczególnie gdy auto jest używane wyłącznie przez jednego kierowcę, który doskonale zna swój pojazd. Wśród typowych sygnałów, że z turbiną pojazdu jest coś nie tak, wymienić można następujące elementy.
Zauważalny spadek mocy auta
Jeśli zauważymy, że nasz samochód nie rusza z typową dla niego dynamiką, być może odpowiedzialna jest za to felerna turbina. Problemy mogą pojawić się również wtedy, gdy chcemy wejść w wyższy zakres obrotów.
Dymienie z rury wydechowej
Jest to sytuacja, w której z rury wydechowej naszego auta wydobywają się nadmierne kłęby dymu, przykładowo wtedy, gdy gwałtownie zwiększają się obroty. Może się tak stać w przypadku wielu samochodów, jednak w głównej mierze dotyczy to aut z silnikiem o zapłonie samoczynnym. W przypadku niewłaściwej mieszanki, czy niespalonego paliwa, gęsty dym może być koloru czarnego. Dym o odcieniu niebieskim może natomiast świadczyć o przepalanym oleju, z kolei dym biały o nadmiernej ilości wody w spalinach. Należy pamiętać, że nie zawsze nadmierne dymienie wiąże się z turbiną, w związku z czym należy upewnić się, że awaria nie tyczy się innych części pojazdu, np. uszczelek pod głowicą.
Niepokojące hałasy
Istnieje naprawdę duże prawdopodobieństwo, że niepokojące dźwięki wydobywające się spod maski pojazdu dotyczą turbosprężarki. Mogą to być świsty, dźwięki przypominające tarcie metalu o metal lub sygnał ambulansu, czy szybkie stukanie. Prawdopodobnie świadczą one o zatarciu lub zużyciu układu turbodoładowania, czy wyrobieniu wirnika turbiny lub jego zanieczyszczeniu.
Zbyt szybki ubytek oleju
W przypadku wystąpienia uszkodzeń różnego rodzaju turbina może pobierać znacznie większą ilość oleju niż zwykle. Jest to spowodowane podwyższoną temperaturą jej pracy, a także zwiększonym tarciem. Usterki związane z turbiną wiążą się zatem ze zwiększeniem wydatków na zakup oleju, dyskomfortem i pogorszeniem standardu jazdy.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: roomstour.pl, calmmy.pl, jasportowiec.pl
Źródło zdjęcia: pixabay.com/andreas160578