Kupujemy dobre opony do samochodu terenowego

Kupujemy dobre opony do samochodu terenowego

Kupujemy dobre opony do samochodu terenowego

Pojazdy terenowe, zwykle posiadające napęd na wszystkie koła, umożliwiają poruszanie się po trudnych nawierzchniach, takich jak bezdroża, nieubite leśne dukty, czy trasy pokryte błotem. Są to samochody, do których stosuje się specjalny rodzaj opon. Czym charakteryzują się opony odpowiednie do aut terenowych i czym sugerować się przy ich wyborze?

Co wyróżnia opony typu off – road?

Ogumienie do samochodów terenowych a opony standardowe dzieli wiele różnic. Opony terenowe mają bieżnik, który cechuje agresywna budowa – jego kostki są spore i rozmieszczone stosunkowo szeroko. Dzięki takiej konstrukcji charakteryzuje je odpowiednia trakcja na gruncie, któremu daleko od stabilnego. Ich materiał wykonania to mieszanka gumy o wysokiej odporności na uszkodzenia takie, jak przebicia czy przetarcia. Opony terenowe są ponadto wzmocnione po bokach, aby zwiększyć ich odporność na przekłucia.

Przeznaczenie opon terenowych sprawia, że muszą one zarówno mieć odpowiednią przyczepność na nawierzchniach różnego rodzaju, jak i być przystosowane do dużych obciążeń.

Co ciekawe, opony terenowe zazwyczaj charakteryzują się krótszą żywotnością. Szacuje się, że liczba przejechanych kilometrów na jednym komplecie opon terenowych może wynosić od około 60 tysięcy kilometrów do 120 tysięcy kilometrów.

Czym kierować się przy wyborze opon do samochodu terenowego?

W przypadku opon do samochodu terenowego, przed ich zakupem warto zastanowić się, czy będziemy jeździć wyłącznie po bezdrożach, czy również po asfalcie. Jest to niezwykle istotna kwestia, ponieważ istnieją rodzaje opon, które nadają się tylko do jazdy w terenie. Nierzadko zdarza się, że producenci ogumienia zamieszczają informację o tym, do jakiego użytkowania przeznaczone są dane opony. Wartości te przedstawione są w procentach, przykładowo 90% off – road, 10% asfalt. Poniżej przedstawiamy wybrane rodzaje opon odpowiednich do samochodu terenowego.

MT – Mud Terrain

Jest to rodzaj opon typowo terenowych, o przeznaczeniu w 80% do jazdy w terenie, i 20% do jazdy po szosie. Są to opony, które świetnie nadają się do jazdy po błotnistych nawierzchniach czy nawet bagnach, idealne do wymagających przepraw. Jest to ogumienie przyczepne, które nie ma tendencji do wpadania w poślizgi, dzięki zdolności do łatwego oczyszczania się z błota. Jazda po szosie jest możliwa przy użyciu tego rodzaju opon, jednak używanie ich w ten sposób może generować duży hałas.

AT – All Terrain

Opony typu AT, to rodzaj ogumienia, który nadaje się do jazdy zarówno po mieście, jak i w terenie. Ich bieżnik nie jest tak agresywny, jak przykładowo w przypadku opon typu MT, dzięki czemu ich używanie nie wywołuje nieprzyjemnego hałasu. Użyta w nich mieszanka sprawia, że są zarówno odporne na uszkodzenia, jak i nie ulegają ścieraniu wskutek jazdy po asfalcie. Dobrze sprawdzają się na piaszczystym podłożu.

AP – All Purpose

Opony All Purpose nadają się raczej do jeżdżenia po szosie, aczkolwiek ich użytkowanie w terenie również jest możliwe. Są to opony stosunkowo uniwersalne, o niezbyt agresywnej, terenowej rzeźbie. Ich budowa sprawia, że są mało odporne na uszkodzenia w przypadku eksploatacji w trudnym terenie, za to na drogach utwardzonych zdają egzamin.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: funokay.pl, bluewhalepress.pl, onluxury.pl 

Źródło zdjęcia: pexels.com/KelsonDownes

 

Przejdź do góry