Jak prawidłowo czytać oznaczenia na oponach?

Jak prawidłowo czytać oznaczenia na oponach?

Jak prawidłowo czytać oznaczenia na oponach?

Powszechnie wiadomo, że do opon dołączane są unijne etykiety, które zawierają w sobie najistotniejsze informacje na temat danego ogumienia samochodowego. W maju 2021 roku wprowadzony został nowy wzór takiej etykiety – po to, by jej zrozumienie stało się łatwiejszym zadaniem dla wielu użytkowników. Jakie dane zawierają w sobie poszczególne oznaczenia?

Treść etykiet w pigułce

Wśród najbardziej istotnych informacji, które zawierają w sobie oznaczenia opon, znajdują się trzy główne kategorie. Pierwsza z nich, znajdująca się po lewej stronie etykiety, to efektywność paliwowa, czyli inaczej zużycie paliwa, związane z oporami toczenia, które generuje opona. Po prawej stronie znajduje się kategoria druga, czyli przyczepność opony na mokrej nawierzchni. Nowa klasyfikacja, wprowadzona w 2021 roku, ogranicza skalę obydwu tych parametrów do 5 klas, mianowicie A, B, C, D i E. Kategoria przedstawiona poniżej dotyczy hałasu zewnętrznego. Na etykiecie pojawić się mogą również dwa symbole, określające zwiększoną przyczepności na lodzie bądź śniegu.

Zmiany w etykietach

Ułatwienie czytania etykiety większości użytkowników polega na zmianie projektu piktogramów, które symbolizują kategorie. W obecnym wzorze etykiety upodobniły się do wzorców z etykiet sprzętów gospodarstwa domowego. Znaczącą zmianę stanowi również ikonka dystrybutora, która obejmuje teraz zarówno obrazek błyskawicy, który oznacza związek z samochodami elektrycznymi, jak i kropelkę.

Na etykietach zawierane są również kody QR, po którego zeskanowaniu można wyświetlić informacje na temat danej opony – źródłem owych danych jest EPREL, czyli europejska baza danych o produktach.

Czego dotyczą poszczególne kategorie?

Poniżej wyjaśniamy, co dokładnie oznaczają wspomniane wcześniej klasyfikacje opon.

Efektywność paliwowa

Jest to parametr, który odnosi się do oporów toczenia opony, które mają bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. 5 klas tego parametru oznaczona jest literami od A do E, gdzie klasa A świadczy o najniższych oporach toczenia, a klasa E, analogicznie, o większych oporach toczenia. Im większe opory toczenia, tym większe zużycie paliwa.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Symbol opony z chmurą wiąże się właśnie z tą cechą. Litery od A do E określają kolejnych 5 klas przyczepności opony na mokrej nawierzchni. Jest to parametr wpływający na bezpieczeństwo – im krótsza droga hamowania, tym większa przyczepność. Sytuacja wygląda podobnie, jak w przypadku efektywności paliwowej – litera A oznacza najkrótszą drogę hamowania, natomiast litera E najdłuższą.

Hałas zewnętrzny

Poziom hałasu, który generują opony, przedstawiony jest w formie konkretnej wartości w decybelach (dB). Jest to sposób bardzo szczegółowy, dzięki któremu można dokonać łatwego rozróżnienia między oponami. Trzy klasy oznaczone są literami od A do C, gdzie litera A symbolizuje oponę generującą najmniejszy hałas, natomiast litera C oponę „najgłośniejszą”.

Przyczepność opon na śniegu i przyczepność opon na lodzie

Są to symbole, które mogą, ale nie muszą pojawić się na etykiecie. 3PMSF, czyli symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu, mówi o gwarancji przyczepności opon na śniegu – jest to typ opon zimowych, których używa się w Polsce. Symbol lodowego stalagmitu świadczy o tym, że opona przeznaczona jest do użytku na oblodzonej nawierzchni. Tego typu ogumienie stosuje się raczej na terenie Skandynawii, ponieważ jego mieszanka gumy dopasowana jest do niskich temperatur.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: smartzilla.pl, hobbyhood.pl, bastille.pl

Źródło zdjęcia: pixabay.com/MasterTux

 

Przejdź do góry