Uszkodzona pompa wspomagania: objawy
Wśród elementów samochodu, które mogą ulec usterkom, znajduje się pompa wspomagania. Jest ona jednym z głównych elementów mechanicznego układu kierowniczego, zatem jej uszkodzenia mogą wpływać negatywnie nie tylko na komfort, lecz także bezpieczeństwo jazdy. Dowiedz się, za co odpowiedzialna jest pompa wspomagania, i jak wyglądają objawy jej uszkodzenia.
Czemu służy pompa wspomagania?
Układ wspomagania kierowcy składa się z wielu podzespołów, a jednym z nich jest właśnie pompa wspomagania. Dzięki niej kręcenie kołem kierownicy nie stanowi dla kierowcy większego problemu – cały układ wspomagania wspiera siłę mięśni prowadzącego auto i ułatwia obracanie kierownicą. Pompa ma znaczący wpływ na sprawność układu kierowniczego, a także poziom hałasu, czy zużycie energii. Aby elementy układu działały prawidłowo, nieodzowne jest odpowiednie ciśnienie – generuje je właśnie pompa wspomagania, a oprócz tego, tłoczy potrzebny olej. Właściwe funkcjonowanie pompy jest zatem niezwykle istotne w celu poprawnego działania pojazdu.
Jakie są objawy uszkodzenia pompy wspomagania?
Trudności z prowadzeniem auta
Tym, po czym podejrzewać można, iż w samochodzie uszkodzona jest właśnie pompa wspomagania, jest oczywiście szwankowanie układu wspomagania kierownicy. Wśród bardzo często występujących objawów wymienić można potrzebę użycia większej siły do wykonywania obrotów kierownicą, a zatem spadek efektywności układu kierowniczego. Niekiedy układ wspomagania przy uszkodzonej pompie działa również w sposób niejednostajny – kierownicą przez chwilę można kręcić łatwo, a za moment znów bardzo ciężko. Można powiedzieć zatem, że układ kierowniczy zacina się, co często świadczy o jego zapowietrzeniu. W sytuacjach skrajnych wspomaganie może przestać działać całkowicie, i kierowca może być zdany wyłącznie na siłę własnych mięśni.
Sygnały dźwiękowe
To, że pompa wspomagania jest uszkodzona, można wywnioskować też po jej charakterystycznym „wyciu”, które z czasem zyskuje na sile. Zwykle wiąże się ono z zatarciem pompy spowodowanym funkcjonowaniem przy niewystarczającej ilości płynu. Innymi dźwiękami, które mogą świadczyć o awarii pompy, są „gwizdy”, które mogą sugerować, że pompa zamiast płynu zasysa powietrze. Nieprzyjemne objawy dźwiękowe mogą występować zarówno na skutek zatarcia, jak i zbyt małej ilości płynu.
Zapalona kontrolka układu wspomagania
Jest to prawdopodobnie najbardziej oczywisty objaw uszkodzenia. Jeśli pompa uległa przegrzaniu czy zapowietrzeniu, nie funkcjonuje prawidłowo, uszkodzony został jej sterownik lub czujnik, bądź w układzie kierowniczym jest zbyt mało płynu, wówczas powinniśmy zobaczyć zapaloną kontrolkę, która poinformuje nas o awarii.
Co zrobić w przypadku awarii pompy wspomagania?
Pompę wspomagania nie zawsze trzeba wymienić całkowicie. Nierzadko problemy z nią związane wynikają ze zbyt małej ilości płynu w układzie kierowniczym – należy zatem pilnować jego poziomu. Istnieje również możliwość regeneracji pompy wspomagania. Serwisanci dokonają jej demontażu i znajdą usterkę, a następnie ją zlikwidują, przykładowo wymieniając łożyska. Sprawdzą również szczelność i drożność pompy. Regeneracja pompy jest znacznie tańsza, niż jej całkowita wymiana. Może wydarzyć się jednak sytuacja, gdy pompę będzie trzeba wymienić na nową, w związku z czym należy być na taką ewentualność gotowym.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: vibellas.com, mamashion.com, stylishery.com
Źródło zdjęcia: pexels.com/TimSamue