Pewnie wielu z nas zastanawiało się co oznaczają te wszystkie literki i cyferki które są widoczne na oponach. Postaramy się wyjaśnić co oznaczają i jak należy je czytać.
Rozmiar opony znajduje się na jej boku. Zapisany jest w ciągu znaków np: 205/55R 16 91H albo 225/45 R17 94V.
Poszczególne znaki oznaczają kolejno dla opony 205/55R 16 91H:
205 - szerokość opony wyrażona w milimetrach
55 - stosunek wysokości opony do szerokości bieżnika wyrażony w %. W tym wypadku 50 oznacza 50% z 205mm.
R - opona radialna
16 - średnica felgi wyrażona w calach
91 - indeks nośności
H - indeks prędkości
Oznaczenia indeksów prędkości opon (SI –speed index):
B - do 50 km/h
C - do 60 km/h
D - do 65 km/h
E - do 70 km/h
F - do 80 km/h
G - do 90 km/h
J - do 100 km/h
K - do 110 km/h
L - do 120 km/h
M - do 130 km/h
N - do 140 km/h
P - do 150 km/h
Q - do 160 km/h
R - do 170 km/h
S - do 180 km/h
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h
W - do 270 km/h
Y - do 300 km/h
VR - powyżej 210 km/h
ZR - powyżej 240 km/h
ZR(Y) – powyżej 300 km/h
Dla opon z indeksami prędkości V, W, Y, VR, ZR przy maksymalnej nośności obowązują ograniczenia maksymalnej prędkości:
V - do 210 km/h
W - do 240 km/h
Y - do 270 km/h
VR - do 210 km/h
ZR - do 240 km/h
Indeks prędkości opon zimowych:
W przypadku opon zimowych w niektórych krajach UE zgodnie z prawem indeks prędkości opon może być niższy od prędkości maksymalnej auta.W takim wypadku prędkość musi być dostosowana do niższego indeksu opony, a wewnątrz pojazdu umieszcza się naklejkę z limitem prędkości.
Oznaczenia indeksów nośności opon (LI – load index):
Indeks nośności wskazuje maksymalne dopuszczalne obciążenie na jedną oponę.
50 - 190 kg
51 – 195 kg
52 – 200 kg
53 – 206 kg
54 – 212 kg
55 – 218 kg
56 – 224 kg
57 – 230 kg
58 – 236 kg
59 – 243 kg
60 – 250 kg
61 – 257 kg
62 - 265 kg
63 - 272 kg
64 - 280 kg
65 - 290 kg
66 - 300 kg
67 - 307 kg
68 - 315 kg
69 - 325 kg
70 - 335 kg
71 - 345 kg
72 - 355 kg
73 - 365 kg
74 - 375 kg
75 - 387 kg
76 - 400 kg
77 - 412 kg
78 - 425 kg
79 - 437 kg
80 - 450 kg
81 - 462 kg
82 - 475 kg
83 - 487 kg
84 - 500 kg
85 - 515 kg
86 - 530 kg
87 - 545 kg
88 - 560 kg
89 - 580 kg
90 - 600 kg
91 - 615 kg
92 - 630 kg
93 - 650 kg
94 - 670 kg
95 - 690 kg
96 - 710 kg
97 - 730 kg
98 - 750 kg
99 - 775 kg
100 - 800 kg
101 - 825 kg
102 - 850 kg
103 - 875 kg
104 - 900 kg
105 - 925 kg
106 - 950 kg
107 - 975 kg
108 - 1000 kg
109 - 1030 kg
110 - 1060 kg
111 - 1090 kg
112 - 1120 kg
113 - 1150 kg
114 - 1180 kg
115 - 1215 kg
116 - 1250 kg
117 - 1285 kg
118 - 1320 kg
119 - 1360 kg
120 - 1400 kg
121 - 1450 kg
122 - 1500 kg
123 - 1550 kg
124 - 1600 kg
125 - 1650 kg
126 - 1700 kg
Dodatkowe oznaczenia opon:
LI - (Load Index) - maksymalna nośność opony
SI - (Speed Index) - oznaczenie maksymalnej prędkości użytkowania opony
MAX - maksymalna wartość ciśnienia w oponie
M+S - (Mud + Snow) symbol używany na oponach zimowych i całorocznych (błoto + śnieg)
Oznaczenia charakterystyczne dla producentów aut:
A - homologacja Toyota (Auris)
AO - homologacja Audi
B - homologacja grupy Volkswagen
BMW M - homologacja BMW M3, Z4M, M5, M6
C1 - Homologacja Dodge Viper
K1, K2 - homologacja Ferrari
MO - homologacja Mercedes
MO1 - homologacja AMG
N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
RO1 - homologacja Audi RS4, RS6, R8
VO - homologacja Volkswagen Touareg
* lub M3 - homologacja grupy BMW i Mini
# - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym
(...) - homologacje do montażu fabrycznego
OE - opony na pierwszym wyposażeniu
Oznaczenia określające sposób montażu opony:
INSIDE - strona opony montowana w kierunku auta (do wewnątrz). Opis stosowany na oponach o asymetrycznej rzeźbie bieżnika
OUTSIDE - strona opony montowana na zewnątrz pojazdu. Opis stosowany na oponach o asymetrycznej rzeźbie bieżnika
ROTATION - kierunek toczenia opony, wskazany strzałką nad napisem. Opis stosowany w oponach kierunkowych, w których należy zachować kierunek toczenia.
RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu (praktycznie nie spotykany opis stosowany na oponach asymetrycznych kierunkowych)
LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu (praktycznie nie spotykany opis stosowany na oponach asymetrycznych kierunkowych)
rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazdu
Oznaczenia określające cechę w budowie opony:
FR - opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi
RF, RFD, RF, REF, Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana
ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna)
FP - (Fringe Protector) albo RFP (Rim Fringe Protector) ochraniacz felgi
cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony
C – (Commercial) oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych
XL, EXL - (eXtra Load) opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności
RB - osłona felgi
RETREAD - opona bieżnikowana
R - opona radialna
TL - (Tubeless Tyre) - ona bezdętkowa
TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.
G1- Czujnik kontroli ciśnienia
JLB - (Jointless Band) opasanie nylonowe bez końcowe
Oznaczenia opon typu RUN FLAT
Opony wykonane w technologii umożliwiającej jazdę samochodem bez powietrza
DSST - (Dunlop Self Supporting Technology) oznaczenie stosowane przez marę Dunlop
EMT - (Extended Mobility Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Goodyear.
HRFS - (Hankook Run Flat System) oznaczenie stosowane przez markę Hankook
PAX - opona marki Michelin z wewnętrznym pierścieniem umożliwiającym jazdę po utracie powietrza – technologia wycofywana z rynku.
SST - (Self Supporting Technology)
SSR lub CSR - (Self Supporting Runflat Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Continental.
SSRF - (Self Supporting Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Pirelli
TRF - (Toyo Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Toyo
RFT - (Run Flat Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Bridgestone
ROF - (Run On Flat) oznaczenie stosowane przez markę Goodyear.
RSC - (Runflat System Component) oznaczenie systemu dedykowanego do samochodów marki BMW,
składającego się z opony oraz felgi EH2, której konstrukcja zapobiega spadnięciu opony z felgi.
R/F - Run Flat
ZPS - (Zero Pressure System) oznaczenie stosowane przez firmę Yokohama
ZP - (Zero Presure) oznaczenie stosowane przez markę Michelin
XRP - ( eXtended Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Kumho
Oznaczenia opon określające wygląd opony:
BSW - czarny bok opony
ORWL - białe kontury liter na boku opony
RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
RB - czarne litery na boku opon terenowych,
RBL - czarne wklęsłe litery na boku opony
OWL - (Outlined White Lettering) - białe litery na boku opony
RWL - (Raised White Lettering) - białe wypukłe litery na boku opony
no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony