Wulkanizacja - wyposażenie warsztatu

Wulkanizacja - wyposażenie warsztatu

Odpowiednie wyposażenie serwisu samochodowego to spory wydatek. Są jednak maszyny i urządzenia bez których działalność usługowa nie jest możliwa. W zależności od głównego profilu działalności (blacharstwo, lakiernictwo, serwis naprawczy, tuning, wulkanizacja) warto zdecydować się na sprawdzone oferty. Niekoniecznie szukać musimy wśród nowych produktów. Maszyny używane, dobrej jakości często posłużą dłużej niż tańsze zamienniki, a zwykle sprzedawane są również przez firmy więc często możemy liczyć na gwarancję.

Serwis ogumienia

Obecnie wulkanizacja to nie tylko proces sieciowania kauczuku, ale być może przede wszystkim znany każdemu proces naprawy opon oraz ich bieżnikowania. A kiedy warto zastanowić się nad naprawą zamiast zakupem nowej opony? Najczęstszym ubytkiem jest powierzchowne przecięcie ściany bocznej opony, otarcia gumy, lekkie wgłębienia. Na pewno do napraw nie nadają się opony, które posiadają indeks prędkości od 240km/h, jak i opony na których widać zużycie bieżnika tylko po jednej stronie. I tu pojawia się termin "bieżnikowania" również bliski wulkanizacji. Bieżnikowanie to nic innego jak nałożenie nowego bieżnika, na miejsce zużytego. Opony regenerowane, bo o nich mowa, to tanie i ekologiczne rozwiązanie na ponowne użycie tej samej opony. Obecnie wykonuje się dwie metody bieżnikowania: na gorąco oraz na zimno. W każdym z tym przypadku, opona poddana jest dokładnej kontroli, zanim zostanie dopuszczona do ponownego użytku na drodze. 

Niezbędna pomoc maszyn

Podstawowymi urządzeniami niezbędnymi do obsługi samochodów osobowych jak i ciężarowych są montażownice i demontażownice opon. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów, które można dostosować do potrzeb własnego warsztatu. 

Pierwsze z nich to urządzenia skierowane do samochodów osobowych, samochodów dostawczych, motocykli, quadów, samochodów 4x4. Dodatkowo obsługiwać mogą opony niskoprofilowe typu Run-flat. Maszyny w tej kategorii zwykle działają w napędzie elektro-pneumatycznym, a bardziej zaawansowane elektro-hydraulicznym. Zakres pracy takich montażownic określany jest od 10 do 30". Wulkanizacja w przypadku tej grupy jest najbardziej popularna.

Drugą grupą są montażownice przeznaczone do obsługi samochodów ciężarowych, maszyn budowlanych, maszyn rolniczych, autobusów. Przystosowane do pracy z ciężkimi i dużymi gabarytowo pojazdami dlatego działają w zaawansowanym napędzie elekro-hydraulicznym, w zakresie pracy od 11 do 60". Miejsc świadczących takie wyspecjalizowane usługi (posiadających przede wszystkim urządzenia do obsługi) jest o wiele mniej niż w przypadku pojazdów osobowych.

Jednak w każdym przypadku wygodę w obsłudze napraw i wymiany opon, zapewniają zmienne prędkości obrotowe stołu wraz z ramionami pomocnicznymi do opon niskoprofilowych. Szeroki zakres szczęk to dodatkowy atut, który można wykorzystywać do zmiany kół nawet o bardzo dużej średnicy. Jeśli chodzi o samą wygodę pracy, to warto wspomnieć o systemie L-L czyli bezłyżkowej wymianie opon. Szybkomocujący uchwyt powoduje stabilność osadzenia koła bez potrzeby regulacji szczęk, a tym samym zmniejsza wysyłek podczas pracy. 

Oprócz samych montażownic, można wspomnieć także o akcesoriach, które często pojawiają się w temacie wulkanizacji. Odbijacze do opon (czyli narzędzia do ręcznego montażu), łyżki montażowe, akcesoria do centrowania kół.

Zarówno przy zakupie większych maszyn, jak i "dodatków" warto sprawdzić, czy posiadają one odpowiednie certyfikaty, które potwierdzają spełnienie wymagań bezpieczeństwa podczas ich użytkowania. 

 

 

 

Przejdź do góry